Dela |
RSS-feed 24 inlägg / 14451 visningar

Fakta från CAN

Skapa nytt inlägg
  • 2010-09-09 12:11

kalle 12; Jag tycker du har rätt i att det inte behöver vara droglibaralt att fakta granska. jag brukar fakta granska det jag läser.Men jag anser att CAN har belägg för det dom skriver det finns hänvisning på CAN`s sida till: SAD, svenska föreningen för alkohol- och drogforskning

läs gärna rapporten på denna länk som jag hitta via CAN: http://www.fhi.se/PageFiles/7915/R-2009-13-Skador-av-hasch-o-marijuana.pdf

• 2010-09-14 17:01

Som jag skrev i min första post har CAN säkert referenser för dom påståenden som finns där förutom ett par som enbart verkar vara lösa spekulationer som inte borde få finnas där.

Jag har läst denna rapport men tyvärr så använder dom även där ganska gamla studier, då det finns väsentligt mycket nyare som använder ännu större kontrollgrupper och dom målar upp en helt annan bild än vad som ges i FHIs rapport, men det är ju smidigast att undvika dom då man vill demonisera varenda drog förutom alkohol och nikotin i Sverige.

Och, inte i ens i denna rapport kan man hitta stöd för påståendet att "kroppen kanske inte utvecklas normalt".. Har ledningen här lust att ge en hjälpande hand?

• 2010-09-14 22:28

kalle12 , 10/09/14 17:01:

Och, inte i ens i denna rapport kan man hitta stöd för påståendet att "kroppen kanske inte utvecklas normalt".. Har ledningen här lust att ge en hjälpande hand?

Hej kalle12

Både rapporten som anges ovan och säkert flertalet "källor" du har läst kommer fram till att cannabis stör hormonsystemet (speciellt bland unga/tonåringar) och om du inte visste så styr hormonerna mycket av det som händer i kroppen, bland annat "ämnesomsättningen", "tillväxten", "salt- och vattenbalansen", "könsmognaden och sexualdriften" och "fortplantningen". Tycker du fortarande att påståendet "kroppen kanske inte utvecklas normalt" är konstigt?

kalle12 , 10/09/03 22:42:

Jaha, jo det finns massvis med nya publicerade studier, tror inte man får posta länkar i forumet.

Ps, du behöver ju inte posta länkar, bara dina källor!!

/Max H

• 2010-09-14 23:20

Hej max,

FHIs rapport hänvisar till Hollisters studie 1986 antar jag (Health aspects of marijuana), och i rapporten skriver dom att man misstänker (inte vet) att det kan störa hormoner och på så vis minska fertilitet i män och kvinnor.

Hollister skriver i sin egen studie att det inte finns några bevis för minskad fertilitet, och att hormonnivåerna höll sig inom normala nivåer.

Så ja, jag tycker påståendet är konstigt då FHI själva inte anser att man vet riktigt om vad som händer, och att sedan hoppa därifrån till att kroppen kanske inte utvecklas normalt är långt ifrån vetenskapligt och taget ur tomma luften och sådana påståenden borde som sagt inte få finnas på CAN.

Man måste ha belägg för det man skriver, inte ha argument som är uppbyggda av flera lager av antaganden som inte ens har vetenskapligt stöd.

Sen ska jag bara tillägga att det finns mycket nyare studier ang. hormonbalans och cannabis och ingen studie har kommit fram till att det skulle minska fertilitet, eller störa hormonbalanserna nämnvärt.

• 2010-09-20 14:01

Hej Kalle!

Den stora fördelen med att få feed-back från våra besökare på Drugsmart, är att vi med jämna mellanrum får anledning att kritiskt granska vår egen information. På så sätt kan vi, i de fall det känns nödvändigt och/eller berättigat, gå in och göra justeringar i vår fakta med underlag i våra källor.

Sedan du var inne och granskade vår fakta senast, har vi valt att göra några ändringar. Mycket handlar om förtydliganden på punkter där vissa upplever en otydlighet i informationen. I vissa fall har vi gjort ändringar för att informationen bättre ska stämma överens med aktuell rapportering på cannabisområdet. 

I övrigt känner jag återigen att det finns anledning att förtydliga Drugsmarts uppdrag (och även ett av CAN:s uppdrag) som är att informera om risker med olika typer av droger.

Negativa effekter av droger behöver inte drabba alla för att vi ska tycka att det är viktigt att informera om. För oss räcker det att något "kan" drabba den som använder droger, förutsatt att det finns stöd i rapporter eller forskning.

Ett exempel är just hormonbalansen. Att hormonbalansen störs finns det rapporter som visar (vilket du också påpekar). Om hormonbalansen störs (minskade testosteronnivåer är det det mest tydliga exemplet) mycket eller inte nämnvärt mycket, spelar ingen roll. Det faktum att den störs är tillräckligt för att vi ska tycka att det är viktigt att informera om. Om hormonbalansen störs så finns det också en risk att kroppen inte uvecklas normalt hos unga.

/Jesper

• 2010-09-24 16:11

max , 10/09/14 22:28:

kalle12 , 10/09/03 22:42:

Jaha, jo det finns massvis med nya publicerade studier, tror inte man får posta länkar i forumet.

Ps, du behöver ju inte posta länkar, bara dina källor!!

/Max H

Hur blev det med detta? Jag ser inga källor från någon av er...

• 2010-09-30 16:10

För källor till den fakta du hittar på Drugsmart hänvisar till FHI:s (Statens Folkhälsoinstitut) rapport, "Skador av hasch och marijuana" (2009), som du kan hitta på FHI:s hemsida.

• 2010-10-18 00:29

Dette er svenske diskriminerende skremselsløgner.

• 2010-11-03 13:39

drugsmart_jesper , 10/09/20 14:01:

Hej Kalle!

Den stora fördelen med att få feed-back från våra besökare på Drugsmart, är att vi med jämna mellanrum får anledning att kritiskt granska vår egen information. På så sätt kan vi, i de fall det känns nödvändigt och/eller berättigat, gå in och göra justeringar i vår fakta med underlag i våra källor.

Sedan du var inne och granskade vår fakta senast, har vi valt att göra några ändringar. Mycket handlar om förtydliganden på punkter där vissa upplever en otydlighet i informationen. I vissa fall har vi gjort ändringar för att informationen bättre ska stämma överens med aktuell rapportering på cannabisområdet. 

I övrigt känner jag återigen att det finns anledning att förtydliga Drugsmarts uppdrag (och även ett av CAN:s uppdrag) som är att informera om risker med olika typer av droger.

Negativa effekter av droger behöver inte drabba alla för att vi ska tycka att det är viktigt att informera om. För oss räcker det att något "kan" drabba den som använder droger, förutsatt att det finns stöd i rapporter eller forskning.

Ett exempel är just hormonbalansen. Att hormonbalansen störs finns det rapporter som visar (vilket du också påpekar). Om hormonbalansen störs (minskade testosteronnivåer är det det mest tydliga exemplet) mycket eller inte nämnvärt mycket, spelar ingen roll. Det faktum att den störs är tillräckligt för att vi ska tycka att det är viktigt att informera om. Om hormonbalansen störs så finns det också en risk att kroppen inte uvecklas normalt hos unga.

/Jesper

Om man får göra en "dum" jämnförelse.

Läkemedel i all ära, alla har en lista på bi-verkningar på läkemedel. Vore det inte smart att göra en likadan lista för cannabis i så fall. För när jag läser bi-verkningarna på läkemedel så blir jag ju mer rädd för dem än för bi-verkningarna av cannabis.

Jag åt MAO-hämmare i sommras men slutade då jag mådde mycket sämre på dem än när jag inte åt dem och mådde dåligt. Det läkemedel jag tog så fanns det "Självmord, självmordsförsök och självskade beteende" som bi-effekt." Dessa är 1 på 1000 och 1 på 10 000.