Jaha, då skrev man ett inlägg i nån halvtimme som blev raderat när jag tryckte skicka eftersom jag tydligen blev utloggad under tiden....
Orkar inte skriva allt igen, men summa summarum:
-Jag har nyttjat cannabis från ett par gånger i veckan till dagligen under en period på ca: 3 år.
-Jag läser för nuvarande fysik på universitet med bra betyg med ambition att bli forskare.
-Jag har inte alltid haft bra betyg. Fram tills nian hade jag kanske 150-200 poäng av 320. Efter nian hade jag höjt mig till 295 - antagligen p.g.a. mognad och ökat intresse.
-Jag fortsatte med mina betyg genom hela gymnasiet trots att jag i mitten av tvåan till mitten av trean rökte dagligen.
-Efter detta år så tog jag ett aktivt val att inte röka cannabis på ett halvår. Ingen speciell anledning, jag bara tänkte att, "nu har jag brukat detta i ett år... Jagprovar att sluta och se vad som händer". Konsekvenserna var dålig nattsömn och få drömmar i en knapp vecka, sen normalt.
-Sedan började jag igen eftersom jag inte märkte nån speciell eller negativ skillnad. Har haft sporadiska uppehåll på uppemot nån månad.
Jag anser att kampanjen i det närmaste är diskriminerande mot personer som nyttjar cannabis. Jag tror du kommer ha mycket svårt att hitta en person som inte kan läsa och förstå skylten, där anledningen kan härledas till cannabis. Jag skulle gärna skapa "Empiriska Partiet" eller liknande och förespråka bl.a. regulerad cannabisförsäljning och kontrollerad prostitution, med hänvisningar på fakta, statistik och vetenskapliga undersökningar om att det kommer bli bättre för netto fler människor om vissa policys ändras. Detta anser jag vara ett vettigare sätt att föra politik på än Kristdemokraternas "Tro" eller Moderaternas "Anséende".
Dock så vet många (närmare bestämt väldigt få) att polisen har en kvot på bl.a. hur många tidigare okända narkomaner man måste gripa för att få pengar till sin station. Därför får man narkotikaspan på sig såfort man nämner orden "cannabis" och "positivt" i samma mening i offentliga sammanhang.
Den politik som Sverige fört har gett oss per capita färre cannabisrökare än många andra Europeiska länder. Dock har vi mycket högre, i vissa fall dubbelt så många "tunga" narkomaner per capita än samma länder.
Så vad säger dagens politiker? Jo, de säger att politiken är en succé eftersom det är mindre cannabisrökare i Sverige än t.ex. Holland. Men de rynkar på näsan när man drar parallellen till "tunga" narkomaner eftersom det dels inte är en accepterad term i Sverige (bl.a. så sa vår nuvarande narkotikaminister att man inte kan särskilja tunga och lätta droger eftersom att alla är farliga - och därmed implicerar hon även att cannabis är jämförbart skadligt med heroin/metamfetamin/...) men även dels eftersom de säger att cannabis är själva inkörsporten, roten till alla problem (vilket endast stämmer eftersom det är olagligt).
Skrattar dock varje gång de säger "Vi har redan alkohol och cigaretter, vi behöver inte fler accepterade droger". Om något så borde man med den filosofin förespråka att man endast har cannabis och ingen alkohol tillgängligt då cannabis är vetenskapligt bevisat säkrare eller likvärdigt på alla punkter. Men det kan man ju inte säga, då är det ingen som dricker alkohol som kommer rösta på dig (vilket är ganska många).
Gällande att antalet rökare kommer öka i raketfart efter en "legalisering" (egentligen regulering) så kan man hänvisa till Holländsk statistik. Det har ju ändå varit tolererat i snart 30 år. Den visar att antalet cannabisrökare ökade markant första året/åren, höll sig på en jämn nivå sisådär 5-10 år, sen sjönk till en stabil nivå något under vad den var innan avkriminaliseringen där den hållts fram tills idag. Samtidigt har antalet användare av andra droger ökat, men bra mycket mindre än andra Europeiska länder. D.v.s. en i slutändan framgångsrik politik (häng mig inte om det är någon siffra som är något avvikande från de riktiga värdet då jag drar detta ur minne).
Alkohol passar inte för alla, på samma sätt som att cannabis inte passar för alla. Vi måste som land acceptera detta och inse att det alltid, Alltid, ALLTID kommer finnas missbrukare som bör få hjälp ochvård. Inte straff, såsom min egna far där rättsystemet har stjälpt honom något så ofantligt genom att bura in honom bland "riktiga" kriminella.