Dela |
RSS-feed 54 inlägg / 22591 visningar

Hur långa meningar tror du att en cannabismissbrukare klarar av att förstå?

Skapa nytt inlägg
  • 2011-06-15 13:11

lambda , 11/06/15 10:52:

Så Ni är alltså INTE by default negativa i ert förhållsamhetssätt till att upplysa om droger? Är det den ställningen du är beredd att stå för, helt seriöst?

Drugsmart utgår ifrån CANs faktablad (och nej där finns det inga rubriker som tar upp de positiva effekterna oavsett om vi pratar om alkohol, tobak eller cannabis). Drugsmart försöker på alla sätt och och vis låta alla sidor komma fram (jag vet att du plus några till upplever annat).

"tråden du har valt att diskutera var ett av flera budskap"

MEN DEN ÄR ÄNDOCK EN TRÅD på ERT forum, som NI har skapat?!

Vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva detta men okej här kommer det igen fast i en kortare variant: Drugsmart användes som kanal i kampanjen (pilotprojekt) därav budskapen (det har även stått under varje inlägg att det är FHIs budskap). Så vidare klagomål på dessa rekommenderar jag dig att kontakta FHI direkt.

Så det du menar, är att man måste använda exakt samma utformning av nya förslag, som det var i de gamla förslagen, för att kunna 'jämföra' med de gamla förslagen? Det finns alltså ingen annan anledning eller agenda bakom, än att det ska vara lätt att jämföra med tidigare förslag?

Det låter extremt underligt. Hur kan du skriva detta på fullaste allvar? Hur blir det någonsin något nytänkande om dessa förutsättningar ska föreligga?

Ja, det var precis så jag menade. Det du/ni klagar på är ju utformningen på kampanjen som var hösten 2010 och eftersom du/ni uppenbarligen tycker att den inte är lyckad och vill ändra så kan man väl inte ändra målet som i detta fall FHI har haft?

Ber om ursäkt eftersom Drugsmart inte är en kampanj, utan "en ungdomssajt om alkohol och andra droger", men ännu större anledning att styra upp rimlighetsnivån då.

Tack, du slipper vi tjata vidare om den biten iaf =)

MVH /Jimmie

• 2011-06-15 17:55

"(och nej där finns det inga rubriker som tar upp de positiva effekterna oavsett om vi pratar om alkohol, tobak eller cannabis)" + "Drugsmart försöker på alla sätt och och vis låta alla sidor komma fram"

Det är kanske det som gör att trovärdigheten sjunker, att det fokuseras så hårt på att "Cannabismissbruk leder till att man inte kan läsa långa meningar!"-argument istället för att gå ner på botten och undersöka varför människor väljer att bruka cannabis? Tror du att ungdomar tänker att cannabis är en dödsdrog, när 'faktan' här målar upp brukare som inkompetenta och handlingsförlamade knarkare, medan ungdomarnas vänner kanske provar på och då motbevisar hela den tes ni (eller vem det nu är Drugsmart ska representera om Drugsmart bara är en kanal) för?

"Drugsmart användes som kanal i kampanjen (pilotprojekt) därav budskapen"

Det blir svårt för användare att 'kritisera' rätt sak, eftersom Drugsmart då förmedlar information å FHI:s vägnar med fakta från CAN? Eventuella diskussioner med FHI eller CAN blir heller inte public domain på Internet, vilket jag då ser som fördelen med att raljera i det här forumet.

"så kan man väl inte ändra målet som i detta fall FHI har haft?"

Notera tempusformen 'har haft'. Min poäng är, att om det överhuvudtaget ska kunna gå att från statligt subventionerad sida jobba med upplysning till ungdomar angående droger, så måste målsättningen "NOLLTOLERANS - ALLT KNARK ÄR KNARK OCH KNARK ÄR BAJS!" fasas ut och det måste satsas mer på en rimlig och realistisk bild, annars vänder sig ungdomar från det som uppenbarligen har ett underliggande snedvridet syfte och bara läser mer eller mindre rimliga Flashbackinlägg?

mvh

• 2011-06-15 23:16

• 2012-02-14 23:33

Det var sån skrämsel infomation om Cannabis som kom på talet i USA och självklat tog Sverige efter..

Nu är det 2012 och Sverige har fortfarande samma taktik för att få ungdomar att inte prova droger,, 

Ni får fan komma på något annat för det funkar ju inte, missbruket ökar för varje år och det kostar exteam mycket

att föra dey "krig mot droger" fler och fler länder har förståt att det inte funkar.  

Och att polisen jagar folk för att ta in dom på urinprov,  vad fan kotar ett sånt test 4000 kr?? dom hade ju kunnat 

läga pengana på något bättre typ ,missbruksvård,, bla Metadon/SUb programet som är katastof iSverige 

Heroinset dör innan dom kommer in på Metadon/Sub programet för att dett finns för få plaster, för vänte 

tid och för hårda krav för att  få Metadon/Sub. Dom kunde ju lag mer pengaer på det så att det fanns fler platser.. och det räddatr liv.

Men istället läggs mer pengar på att ta in sjuka (missbrukare) sätta dom i cell, urinprov sen släpps dom och forsätter att knarka..

• 2012-02-15 08:09

kingberg, 2012-02-14 23:33:

Det var sån skrämsel infomation om Cannabis som kom på talet i USA och självklat tog Sverige efter..

Nu är det 2012 och Sverige har fortfarande samma taktik för att få ungdomar att inte prova droger,, 

Ni får fan komma på något annat för det funkar ju inte, missbruket ökar för varje år och det kostar exteam mycket

att föra dey "krig mot droger" fler och fler länder har förståt att det inte funkar.  

Och att polisen jagar folk för att ta in dom på urinprov,  vad fan kotar ett sånt test 4000 kr?? dom hade ju kunnat 

läga pengana på något bättre typ ,missbruksvård,, bla Metadon/SUb programet som är katastof iSverige 

Heroinset dör innan dom kommer in på Metadon/Sub programet för att dett finns för få plaster, för vänte 

tid och för hårda krav för att  få Metadon/Sub. Dom kunde ju lag mer pengaer på det så att det fanns fler platser.. och det räddatr liv.

Men istället läggs mer pengar på att ta in sjuka (missbrukare) sätta dom i cell, urinprov sen släpps dom och forsätter att knarka..

Hej,

Kan förstå om du inte orkat läsa hela tråden, men detta var en pilotinsats som genomfördes i Skåne 2010, ”testa dina gränser”. Drugsmart användes som kanal i kampanjen därav budskapen (det har även stått under varje inlägg att det är FHIs budskap). Tycker att du verkar ha en del funderingar kring detta men skulle gärna se att du istället försöker komma med förslag på hur kampanjen borde har gjorts =)

Tänk på att projektet syftade till att öka kunskapen om de skador som cannabis kan orsaka och att få färre ungdomar att prova.

MVH
    Jimmie

• 2012-02-16 10:48

Jimmie Hjärtström Jimmie Hjärtström, 2012-02-15 08:09:

kingberg, 2012-02-14 23:33:

Hej,

Kan förstå om du inte orkat läsa hela tråden, men detta var en pilotinsats som genomfördes i Skåne 2010, ”testa dina gränser”. Drugsmart användes som kanal i kampanjen därav budskapen (det har även stått under varje inlägg att det är FHIs budskap). Tycker att du verkar ha en del funderingar kring detta men skulle gärna se att du istället försöker komma med förslag på hur kampanjen borde har gjorts =)

Tänk på att projektet syftade till att öka kunskapen om de skador som cannabis kan orsaka och att få färre ungdomar att prova.

MVH
    Jimmie

Det är ju sån information som är värdelös, kan  säga detta av egen erfarenhet.  

Hur man kan göra för att kampanjer ska bli bättre,, Mer skulle varit något pengar kan läösa massor,, men just det polisen är jhel inne p att jaga burkare ta in dom urin prov som äs vin dyra  kan sluta med det lägga penagr på vården, och forskning om missbruk. 

Svår att säga vad man kan göra för att färre testar Narkatika, men jag tycker at testa eller bruka någon drog är fel om man är över 18 precis som det onte någon konstigt att dricka ibland,, det går fakiskt at bruka droger, precs som man med Alkohol..  Men så for man börjar at missbruka det är dåallt blir fel och allt kan förstöras, och mna kan hamna i parken..Jag har själv misbbrukat, har varit ren 1,5 år Svårt att säga hur man ska minska missbruket,, Mer penar är bra, och man har andr  möjligheter då, som skrev innan att polsien ska sluta att ta urinprov p folk över 18 om det är en minsstänk drogratfylla.

• 2012-08-22 11:41

alltså jag vet inte ens vad jag skall tycka om rubriken... 

Jag har själv missbrukat cannabis i 2år, och dom enda problemen jag fått är att jag kanske vart lite latare än annars och problem med lagen (speciellt i sverige, jag är själv finskmedborgare och bor i finland) efter att jag suttit häktad i Sverige i nästan en månad, och fick höra alla möjliga skrämselpropagandan m.m. kan jag inte annat än att skratta åt er... de flesta ungdomar kan faktist ta reda på fakta själva via internet, medans dessa medelålders människor sitter kvar i den hjärntvättade världen där "alla droger är farliga". När skall ni också börja läsa på inte tro på allt vad samhället tycker och säger? 

• 2012-08-23 17:11

Borde inte de här faktarutorna grunda sig på fakta? Känns mer som rädsla och okunskap är inblandat. 

Detta är ju precis lika irrelevant som följande frågeställning  "Hur långa meningar tror du en alkohollist klarar av att förstå?" Röker inte cannabis men är heller inte kulturellt förvrängd kring mina värderingar. 

Kan bjuda på några andra mer passande exempel. 

Att använda cannabis kan leda till allvarliga psykiska problem”

Cannabis användning försämrar din hjärnas kognitiva kapacitet”

• 2012-12-18 23:26

Hejsan jag undrar borde värkligen LSD vara olagligt ?

Jag är inte alls intresserad av det men jag tycker att den värkar helt ofarlig egentligen

men menar det är väll inte farligt för kroppen?... 

men kanske på psyket och lite mer.